Logo isommalla juhlistaa 85 vuotta täyttävää Grafiaa. Historiikki julkaistaan toukokuussa 2018 ja nyt etsimme muistoja Grafiasta.
Vuosikymmenen alussa perustetaan Marimekko-niminen yhtiö. Aku Ankka -lehden suomenkielinen näytenumero ilmestyy. Suomi maksaa viimeiset sotakorvaukset Neuvostoliitolle, ja Helsinki-Vantaan lentoasema avataan. Helsingissä järjestetään kesäolympialaiset, ja Armi Kuusela valitaan Miss Universumiksi. Sosiaalisten uudistusten ja parannusten myötä syntyy käsite ”hyvinvointiyhteiskunta”. Nuoret miehet käyttävät hiuksissaan voiteita, joista suosituin on Brylcreem. Albert Einstein kuolee, ja Ami Hasan syntyy. Elvis Presley levyttää ensimmäisen omakustannesinglensä. Graffiti kehittyy taidemuotona afroamerikkalaisen kaupunkinuorison keskuudessa. Säännölliset tv-lähetykset alkavat Suomessa.
Suomalainen käyttögrafiikka alkaa saada kansainvälistä näkyvyyttä. Uusista tekijöistä merkittävin on Erik Bruun. Suomeen perustetaan myös useita uusia mainostoimistoja. Elokuvajulisteet tulevat suosituiksi. Elintarvikesäännöstelyn poistuminen piristää mainosmarkkinoita, ja varsinkin makeisten, savukkeiden ja kahvin mainontaan panostetaan. 1950-luvun alkuvuosina valokuva tekee läpimurtonsa.
Voit jakaa Grafia-muistoja sekä tällä sivulla olevan lomakkeen tai somen välityksellä #grafiaxxxx (grafia+ vuosi, jota muisto koskee). Tervetuloa kirjoittamaan Grafian ja graafisen suunnittelun historiaa!
Julistesuunnittelijat kävivät vaihdossa Sveitsissä. Vaihto-toiminta oli ominaista osuuskauppaliikkeelle. Sodalta säästynyt Sveitsi oli tuolloin yksi maailman johtavia julistemaita ja sen julistetypografiat olivat huomattavasti suomalaisia monipuolisimpia. Sveitsiläiset julisteet toteuttivat maalattua kuvitustyyliä, eli ne olivat värikkäitä, vahvan kaksiulotteisia, iloisia ja tuotetta inhimillistäviä.
Mainosala sai runsaasti vaikutteita Yhdysvalloista, josta lainattiin niin sanastoa kuin menetelmiäkin. Amerikkalaisia julkaisuja seurattiin mainostoimistoissa tiiviisti. Amerikkalaiseen mainosalaan luotettiin, koska sitä pidettiin tutkittuna ja tieteeseen nojaavana. Yhdistyksen jäseniä kävi kouluttautumassa Yhdysvalloissa ja vastavuoroisesti Suomessa kävi kouluttajina amerikkalaisia konsultteja.
Elintarvikesäännöstelyn poistuminen piristi mainosmarkkinoita ja varsinkin makeisten, savukkeiden ja alkoholin mainontaan panostettiin. Paulig oli jo käyttänyt vuodesta 1950 lähtien kahvinmainonnassaan tuotteensa omaa personoitua hahmoa, Paula-tyttöä. Hän kannusti suomalaisia jälleenrakennukseen vierailemalla mainoksissa erilaisilla työpaikoilla kaatamassa työntekijöille kahvia. Säännöstelyn aikana mainoskuvien ei haluttu herättävän kateutta, niinpä Paulan kuparipannu oli tyhjä ja hän vain näytti kaatavan siitä kahvia.