Logo isommalla juhlistaa 85 vuotta täyttävää Grafiaa. Historiikki julkaistaan toukokuussa 2018 ja nyt etsimme muistoja Grafiasta.
Maailmanlaajuisen finanssikriisin seuraukset näkyvät Euroopassakin. Suomessa perussuomalaiset nousevat vallankahvaan kertaheitolla. Työttömien määrä on jälleen kasvussa. Suomi voittaa toistamiseen jääkiekon MM-kultaa. Prince, David Bowie ja Lemmy Kilmister kuolevat. Vain elämää -formaatti viihdyttää suomalaisia. Maailman kriisipesäkkeistä pakenevat ihmiset hakevat sankoin joukoin turvapaikkaa Euroopasta, ja myös Suomea kohtaa ennennäkemätön pakolaistulva. Pohjoinen napajää sulaa kiihtyvällä vauhdilla. Sähköautot yleistyvät. Britannia päättää erota EU:sta, ja Donald Trump valitaan USA:n presidentiksi. Uudissanat jytky, suvakki, someraivo, karppaus, ilmaveivi ja hipsteri yleistyvät arkikieleen.
Voit jakaa Grafia-muistoja sekä tällä sivulla olevan lomakkeen tai somen välityksellä #grafiaxxxx (grafia+ vuosi, jota muisto koskee). Tervetuloa kirjoittamaan Grafian ja graafisen suunnittelun historiaa!
Tutkin opinnäytetyössäni Vuoden Huiput -kilpailuinstituutiota, joka on saavuttanut maassamme merkittävän aseman mm. laaja-alaisuutensa vuoksi. Tavoitteenani oli selvittää miksi graafinen suunnittelija haluaa kilpailla. Haastattelin kymmentä graafista suunnittelijaa, jotka edustavat erilaisia työympäristöjä ja toimenkuvia. Teemahaastatteluaineisto avasi mielenkiintoisia ja ristiriitaisia näköaloja graafisen suunnittelun alan kilpailuperinteeseen. Erityisesti minua kiinnosti Vuoden Huiput -kilpailuosallistumisiin liittyen haastateltavan osallistumismotivaatio, toiveet ja arvot, mahdolliset kilpailusta koituneet hyödyt ja haitat sekä suunnittelijan visiot kilpailun tulevaisuudesta.
Grafian on valinnut Vuoden Graafikon vuodesta 1985, mutta vuonna 2013 instituutio sai uusia ulottuvuuksia kun kunnianosoitus luovutettiin kuvittaja, graafinen suunnittelija, blogiartisti Kasper Strömmanille. Perustelujen mukaan "Strömmanin valinta saattaa monen mielestä olla outo veto. Hän ei ole tunnettu yritysilmeiden tai mainonnan suunnittelija. Strömmanin tuntevat kuitenkin graafista suunnittelua ja kaupunkikulttuuria seuraavat."
Muotoilu-käsite laajenee 2000- ja 2010-luvuilla: enää ei puhuta vain esineiden muotoilusta, vaan myös palvelujen, informaation ja kokemuksen muotoilusta. Palvelumuotoilu-sarja tulee mukaan Vuoden Huippuihin 2010.
World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden teema oli Avoin Helsinki – Design on osa elämää. Grafian tavoitteet vuoden kohdalla olivat graafisen suunnittelun ostajan ja suunnittelijan kohtaamisen ja yhteistyön parantaminen. Tuloksena syntyi Sitä saa mitä hankkii - visuaalisen viestinnän suunnittelijan opas.
Jutellaan vähän graafisesta suunnittelusta! Videolla Kiia Beilinson, Antero Jokinen, Sanna Mander, Jaakko Suomalainen, Tapio Vapaasalo ja Sakke Yrjölä avaavat erilaisia näkökulmia visuaalisen viestinnän suunnittelun maailmaan.
Vuoden Huiput -kilpailu liitettiin osaksi Art Directors Cup of Europe -kilpailua ja kaikki palkitut Kultahuiput pääsivät tätä kautta osallistumaan Euroopan tason kilpailuun Barcelonaan.
Vuonna 2011 Grafian entinen nimi, graafisten suunnittelijoiden järjestö, muutettiin muotoon visuaalisen viestinnän ammattilaisten järjestö. Vanhan nimen koettiin digiaikana viittaavan liiaksi painotekniikkaan. Termi vastasi myös paremmin alan kansainvälistä viitekehystä.