Logo isommalla juhlistaa 85 vuotta täyttävää Grafiaa. Historiikki julkaistaan toukokuussa 2018 ja nyt etsimme muistoja Grafiasta.
Suomen tasavallan presidentiksi valitaan ensimmäistä kertaa nainen, Tarja Halonen. Terroristit iskevät matkustajakoneilla New Yorkin WTC-torneihin, joiden romahtamista seurataan suorana lähetyksenä kaikkialla maailmassa. Eurosta tulee Suomen käteisvaluutta. Nokia-ilmiö on kuumimmillaan ja suomalainen IT-osaaminen haluttua. Kotitietokoneet ja matkapuhelimet yleistyvät kiihtyvällä vauhdilla, DVD-teknologia syrjäyttää videonauhurit. Lordi voittaa Euroviisut historian suurimmalla äänimäärällä. Sosiaalinen media Facebook kasvaa maailman eniten vierailluksi verkkopalveluksi. Tosi-tv-ohjelmat vakiintuvat osaksi suomalaistakin viihdetarjontaa.
Muotoilun näyteikkunaksi tarkoitettua Armi-taloa suunnitellaan Katajanokalle yhdessä muiden muotoilu- ja arkkitehtuuritoimijoiden kanssa. Tietoteknisen kehityksen seurauksena Grafian jäsenistö on jakautunut entistä selvemmin graafisiin suunnittelijoihin ja kuvittajiin, ja vuonna 2001 kuvittajat eroavat Grafiasta ja perustavat oman järjestön, Kuvittajat r.y:n. Mainonnan painopiste siirtyy koko ajan enemmän sähköisten medioiden suuntaan, ja perinteinen printtimedia ajautuu kriisiin. Erik Bruun palkitaan Pro Finlandia -mitalilla.
Voit jakaa Grafia-muistoja sekä tällä sivulla olevan lomakkeen tai somen välityksellä #grafiaxxxx (grafia+ vuosi, jota muisto koskee). Tervetuloa kirjoittamaan Grafian ja graafisen suunnittelun historiaa!
Marja Seliger muistelee graafisen suunnittelun opetusta ja tutkimusta.
2000-luvulla Grafia lähti mukaan Armi-talohankkeeseen. Armi-talon ajatuksena oli pystyttää Helsingin Katajanokalle rakentamiseen, arkkitehtuuriin ja muotoiluun keskittynyt Armi-talo. 2001 järjestettiin, jonka voitti Lukko-niminen ehdotus. Rakennushankkeen kokonaiskustannusarvio oli 37,8 miljoonaa. Talon oli tarkoitus olla toiminnassa ensimmäisen arvion mukaan 2007 ja uuden arvion mukaan vuonna 2015. Vuonna 2003 Grafia vetäytyi Armi-talo-hankkeesta. Talon lopulliset rakennuskustannukset olivat kasvaneet niin suuriksi, ettei Grafia voinut niihin sitoutua.
2005 oli Muotoilun vuosi teemalla ”Muotoilu lähtee ihmisestä ja on ihmistä varten.” Järjestäjinä olivat Design Forum Finland, Taideteollinen korkeakoulu, Ornamo, Grafia, Lapin yliopisto, Designmuseo, Armi ry, Valtion muotoilutoimikunta, Muotoilun Round Table sekä joukko elinkeinoelämän ja ay-liikkeen vaikuttajia ja yrityksiä. Suojelijana toimi pääministeri Matti Vanhanen. Muotoiluvuotta vietettiin samanaikaisesti muissakin Pohjoismaissa. Vuoden aikana järjestettiin 360 tapahtumaa eri puolella Suomea.
Muoto-lehteä julkaisseen Muoto Oy:n omistivat Grafia, Ornamo ja Taideteollisen korkeakoulun tukisäätiö ja Taideteolllisuusmuseon Säätiö. 2002 Muoto-lehden oikeudet myytiin Image-kustannukselle, joka myi ne A-lehdille vuonna 2006. A-lehdet lopetti Muodon muutaman numeron jälkeen.
Luovien alojen järjestöt ottivat vuonna 2009 tiukasti kantaa Sanoma Newsin freelancer-sopimukseen. Sanoma News oli laatinut freelancereilleen yksipuolisen avustajasopimuksen, jossa oikeudet avustajan työhön siirtyvät koko Sanoma Newsin sanomalehtikonsernille. Grafia laati yhdessä 15 muun luovan alan järjestön kanssa kannanoton, joka julkaistiin 1.5.2009.
Sanoma-konserni ei suostunut neuvottelemaan sopimuksestaan ja 13.5. luovan työn tekijöitä kokoontui mielenosoitukseen Sanoma talon eteen. Asia vietiin Markkinaoikeuteen, jossa sopimus määrättiin väliaikaiseen käyttökieltoon.
Luovien alojen ammattilaiset järjestivät myös syyskuussa 2011 Reilun journalismin kampanjan Pelastakaa REIJO!-nimissä kampanjatapahtuman ja mielenosoituksen Helsingin Rautatientorilla.
Vuoden Huiput -kilpailussa haluttiin huomioida myös nuoret suunnittelijat ja alan opiskelijat sekä hyvä suunnittelun ostaja. Vuoden Huiput 2009 -kilpailussa ensi kertaa myönnetyn Asiakashuipun sai Veikkauksen markkinointipäällikkö Ari Tuuli. Alle 29-vuotiaille ilmainen Nuoret luovat -sarja tuli osaksi kilpailua Vuoden Huipuissa 2005.
Vuonna 2002 Mika Launis lähti Grafiasta ja ryhtyi perustamaan Kuvittajat ry:tä. Tavoitteena oli harsia kokoon monella taholla erikseen toimivat kuvittajaryhmiä, joilla ei ollut selvää asemaa missään. Grafia teki Kuvittajien kanssa tämän jälkeen yhteistyötä erillisenä järjestönä.