Logo isommalla juhlistaa 85 vuotta täyttävää Grafiaa. Historiikki julkaistaan toukokuussa 2018 ja nyt etsimme muistoja Grafiasta.
Nousukauden jälkeen syöksytään suoraan lamaan. Työttömiä on ennätysmäärä, ja markka devalvoidaan. Risteilyalus M/S Estonia uppoaa Itämereen, yli kahdeksansataa ihmistä menehtyy. Nelson Mandela nousee Etelä-Afrikan presidentiksi, ja apartheid-politiikka päättyy. Ensimmäinen aurinkokunnan ulkopuolinen planeetta löytyy. Suomi liittyy EU:hun, Leijonat voittavat jääkiekon MM-kultaa, Mika Häkkisestä tulee Formula-1:sten maailmanmestari ja Simpsonit ilmestyy televisioon. Poikabändit villitsevät teinejä. Nykytaiteen museo Kiasma valmistuu. Matkapuhelinten käyttöjärjestelmäksi vakiintuu vähitellen GSM, ja Nokia luopuu kumisaappaiden valmistuksesta. Japanissa nähdään ensimmäiset emojit.
Lama koettelee Suomea. Rahahanat sulkeutuvat, ja monet grafialaiset menettävät työpaikkansa tai tulevat lomautetuiksi. Tämä johtaa puolestaan Grafian jäsenmäärän laskuun. Uudenmaankadulta ostetun toimiston lainanlyhennykset uhkaavat ajaa koko järjestön konkurssiin, mutta puheenjohtaja Ilmo Valtosen tiukat säästötoimet purevat ja Grafia pelastuu. Uusi kaupallinen tv-kanava, MTV3, aloittaa toimintansa, ja tv-mainonnan määrä lisääntyy.
Voit jakaa Grafia-muistoja sekä tällä sivulla olevan lomakkeen tai somen välityksellä #grafiaxxxx (grafia+ vuosi, jota muisto koskee). Tervetuloa kirjoittamaan Grafian ja graafisen suunnittelun historiaa!
Vuoden 1995 TV-mainonnan sarja. Toimin sarjan sihteerinä, opiskelin MG-koulussa tuolloin Mainosgraafikoksi. Sarjan tuomaristossa oli Chairman of the Jury Päivi Topinoja-Aranko oli silloin tuotantojohtaja nyt yrittäjä, Matti "Löde" Lötjönen, ohjaaja, Mattia haasteteltinn MG-koulun kurssikirjaan Ilmestyskirjaan, joka voitti Kultahuipun graafisessa sarjassa 1996. Mattia näin kerran Kaapelintehtaan hississä ja mies kertoi, menevänsä mainostv-kuvauksiin Etelä-Amerikkaan. Löde oli tehnyt uraa Lintaksessa, samoin kuin silloinen aviomieheni Jyvä -Jyrki Tuominen, Lintaksen Art Director, Palkkinnon kävi pokkaamassa ryhmämme opiskelija Samuli Harjunpää, Tehtaankatu Oy, yrittäjä, Samuli teetäätti puvun, ihan tätä varten Virossa, taitosta vastasi hän nykyisin yrittäjä Jani Ekonen, Vastavirta oy:sta.
AD Leena Periaho muistelee 90-luvun mainosmaailmaa.
Olin grafian graafisen suunnittelun sihteeri tehtävissä yhden päivän. Lajiteltiin kilpailutöitä tuomareita varten. Siinä eroteltiin jyvät akanoista konkreettisesti. Näki paljon hyviä graafisia töitä, kaikkiaan 224. Sarjan puheenjohtaja oli Kyösti Varis. Ylituomari Unto Paltemaa. Grafia kirjan kuvat otti Kalle Helminen, joka oli opiskelijan toverini Limingan taidekoulun ajoilta. Olin TV mainonnan sihteerinä. Näytimme tuomareille erilaisia videoita kilpailutöistä. Oli mielenkiintoinen päivä. Nimeni löytyy Gragian vuosikirjasta 1995, Tuomariston sihteerit nimellä Anne Tuominen, joka oli silloin nimeni. Olin silloin opiskelija MG-koulussa.
Internet mullistaa myös mainonnan ja visuaalisen viestinnän maailmaa. Vuoden Huiput 1995 -kilpailussa on ensikertaa mukana Uudet mediat sarja. Vuosikirjan liitteenä julkaistaan CD-Rom, jossa esitellään palkittuja töitä. Uudet mediat -sarjan korvaa Digimedia-sarja Vuoden Huiput 2003 -kilpailussa. Erilliset digisarjat häipyvät sarjajaosta Vuoden Huipuissa 2016.
Lahden julistebiennaleen päätettiin vuonna 1995 sisällyttää erityinen ympäristöjulistesarja. Sen parhaalle julisteelle myönnettiin kolmentuhannen euron Lauri Tarasti Environmental Prize, jonka sitouduin maksamaan. Oltuani 11 vuotta kansliapäällikkönä päätin, että se riitti. Oli aika vaihtaa, mutta halusin muistaa noita vuosia jollakin pysyvällä teolla ja taiteen piirissä. Ehdotin arvostamalleni Lahden julistebiennaleen ympäristösarjaa, jonka nimikkopalkinnon rahoittaisin. Palkitut julisteet ovat pysyvästi esillä Suomen ympäristökeskus SYKE:ssä kiinnostuneiden nähtävinä.
Vuonna 1989 Grafian jäsenkyselyyn vastanneista 2 % oli ollut työttömänä. Vuoden 1991 aikana työttöminä oli ollut 10 % ja lomautettuina 17 %. Joulukuussa Grafian toimistolla järjestettiin jo jäsenilta nimikkeellä ”Kriisiaika”. Jäsenille jaettiin ohjeita omien saatavien perintätavoista sekä omasta oikeus- ja palkkaturvasta työttömyyden tai lomautuksen sattuessa tai oman lainan mennessä ulosottoon.
1994 julkistettiin Erkki Ruuhisen suunnittelema K-kaupan uusi ilme, joka oli suurin Suomessa siihen mennessä tehty vähittäiskaupan alan uudistus. Suunnittelutyö ulottui myymälöiden ulkoasuun, ilmoituksiin, kauppiaiden käyntikortteihin ja tietysti K-kirjaimeen, jonka edellinen versio oli 1970-luvulta.